הדברה בטוחה – האם יהיה כזה מצב?

הקמת תכנית פעולה לאומית להפחתת השימוש בחומרי הדברה יכולה לעזור לצמצם את נזקי החומרים הכימיים שמשמשים להרחקת חרקים מאזורי המחיה, מגורים וחקלאות. במאמר הבא נסביר מה המשמעות של הדברה בטוחה והאם היא בכלל אפשרית

בתחילת שנת 2016 אישרה הממשלה תכנית פעולה לאומית שמטרתה לבחון את השפעת הסביבה על בריאות הציבור.

הדברה בטוחה

הדברה בטוחה

למרות שלא מדובר על תכנית ספציפית להפחתת השימוש בחומרי הדברה, הם הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהדיון.

כל מי שהזמין אי פעם הדברה בחיפה או בכל מקום אחר בארץ אמור להבין את הסיכון: חומרי הדברה מכילים כימיקלים, שמטרתם להרחיק מזיקים וחרקים לצמיתות, אך בתמורה הם גם עלולים להרעיל את מקורות המים ולגרום נזקים בלתי הפיכים לאדם ולסביבה.

השאלה היא האם יכולה בכלל להיות הדברה בטוחה ומה זה אומר. התשובה עשויה להפתיע חלק מהציבור, כי לא כולם מכירים את שיטות ההדברה החדשות. הנה כמה מהן:

א. הדברה ירוקה – הדברה ירוקה משתמשת רק בחלק קטן מהחומרים הכימיקליים. הפרקטיקה עצמה דומה להדברה המסורתית מבחינת פיזור הרעלים, אך בסופו של דבר מדובר על דרך מצוינת להפחית את הנזקים. הסיכוי לצמצם נזקים אפילו עולה כאשר שומרים על הנחיות משרד הבריאות ומתרחקים ממוקדי ההדברה.

ב. הדברה אקולוגית – זו הדברה שמבוצעת על ידי בעלי חיים והיא נטולת חומרים כימיים לחלוטין. בהדברה כזו מביאים בעלי חיים מסוימים לאזור שאותו רוצים להדביר, כדי שירחיקו ויאכלו את המזיקים והחרקים. היתרון הוא הדברה בטוחה מבחינת בני אדם, אך החיסרון הוא הפרה של האיזון האקולוגי.

ג. צמצום חומרי הדברה במזון – הדברה בטוחה לא כוללת רק את המגזר הפרטי אלא מחייבת תכנית פעולה כללית להתמקדות בשטחי החקלאות. הניסיון העיקרי הוא לצמצם את חומרי ההדברה שנמצאים במזון. לחומרים כאלה יש השפעה שלילית מרחיקת לכת על נשים בהריון ועל ילדים. צמצום חומרי הדברה במזון לא אמור לפגוע בטריות שלהם, והוא רלוונטי בעיקר לירקות, פירות, דגים ומי תהום שכולנו שותים.

איזה חומרי הדברה מקבלים אישור?

הדרך הכי פרקטית לצמצם את נזקי ההדברה היא לאשר חומרים ספציפיים בלבד. חומרים אלו עוברים את אישור משרד הבריאות לאחר שהם נבדקים בצורה יסודית. האישור ניתן לחומרי הדברה שהשימוש בהם מוצדק וחיוני, בניגוד לחומרים אחרים שיכולים להיות מוחלפים באלטרנטיבות.

כמו כן, במשרד הבריאות והחקלאות אחראיים על ביצוע בדיקות תקופתיות למוצרי מזון. במידה ונמצאים חומרי הדברה במוצרי המזון שהם מעבר לרף המותר, מושמדים המוצרים החורגים ומוסרים מהמדפים.

כפי שניתן לראות, יש הרבה ניסיונות להמשיך להרחיק חרקים ומזיקים אבל בלי להשתמש בחומרי הדברה. הניסיונות האלה עדיין לא הגיעו לפתרון המושלם אבל בהחלט ניתן לזהות את המגמה. אפשר גם להתעודד ממאמצי משרד הבריאות, משרד החקלאות וגורמי האכיפה.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)