מה תפקידו של טוען רבני?

היכרות עם מאפייני התפקיד של טוען רבני יכולה לסייע לגברים ונשים במצבים שונים שקשורים לחייהם ולמערכת היחסים מול הרבנות הראשית לישראל.

קודם כל, כדאי לדעת שטוען בית דין הוא למעשה מקצוע מודרני של ייצוג לקוחות מול בתי דין רבניים. לכן, הטוען ממלא מבחינה מסוימת תפקיד זהה לזה שממלא עורך דין – רק שעורך דין עושה זאת מול בית משפט, בעוד הטוען פועל מול בתי דין רבניים.

כל פעולה – במסגרת ההלכה

הדבר החשוב ביותר עבור טוען רבני הוא לפעול תחת המסגרת של ההלכה. היות וההלכה אוסרת להטעות את בית הדין או להטות את הדין בניגוד למה שמופיע בה, יש לעיתים התנגשות בין המחויבות של הטוען כלפי הלקוחות שלו – לבין המחויבות הקיימת כלפי בתי הרבניים.

הפתרון לקונפליקט הוא לבצע כל פעולה מטעם הטוען תחת הכללים הברורים של ההלכה היהודית. בפועל, זה בא לידי ביטוי בשמירה על מספר עקרונות מפתח:

א. כשירות מוקדמת – טוען רבני חייב להיות תושב ישראל, להוכיח תעודת גמר בלימודים שמוכרים על ידי בתי הדין הרבניים ולעמוד בבחינות שנערכות על ידי ועדה שבוחנת את אורח החיים שלו. מכאן והלאה, יש כבר סיכוי גבוה יותר שאותו אדם יכיר היטב את ההלכה וייצמד אליה גם כאשר הוא מייצג את הציבור הרחב מול בתי הדין עצמם.

ב. כללי אתיקה – טוען מחויב לכללי אתיקה מסוימים. למרות שכללי האתיקה שחלים על הטוען שונים מאלו שחלים על עורך דין, הם עדיין נשמרים במסגרות שונות ופורמליות.

ג. מתן מידע – התפקיד של טוען רבני הוא לספק ללקוחות שלו מידע מעודכן. כל עוד הטוען מספק מידע מדויק, אין לו סיבה לחשוש מאיסור הלכתי.

בפועל, התפקיד של הטוען הוא גם לתווך בין בתי דין רבניים לבין הציבור וגם לשרת או לייצג את האינטרסים של הלקוחות שלו. יתרה על כך, לפי המסורת ההלכתית רשאי כל אדם למנות אדם אחר שיבצע במקומו פעולות משפטיות. בהקשר הזה, התפקיד של הטוען קריטי כי הוא לעיתים היחיד שיכול ללוות את הלקוחות.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)